Директорка Словеначког филмског центра Наташа Бучар открива публици Кинотеке у програму Мој избор свој лични укус, љубав према емоционалним темама, јаким женским ликовима и креацијама глумица, редитељској перфекцији... На професионалном плану залаже се за равноправан третман жена у филмској индустрији, критикује високобуџетне продукције које избегавају ризик и тиме уништавају оригиналност аутора, а копродукције у региону оцењује као успешан пример удруживања најбољих стваралачких потенцијала.

 

Да ли сте у састављању листе за програм Мој избор више размишљали приватно, као филмофил, или као филмски професионалац?

– На листи су филмови који су обележили мене као приватну особу. То је мој лични укус. Одлучила сам се за она остварења која су остала у мени из прошлости. Некако нисам размишљала тактички, ни као филмофил, нити као филмски професионалац него у првом реду као Наташа.

Овом приликом одабрали сте претежно драме, снажне приче. Је ли то иначе оно главно што тражите од доброг филма?

– Волим филмове који се заснивају првенствено на дубинским ликовима и емоционалним темама.

Постоји ли нешто заједничко, осим наравно квалитета, у рукопису сјајних редитеља с ваше листе, од Билија Вајлдера до Андреја Звјагинцева? 

– Редитељски перфекционизам.

Већину ових филмова карактеришу јаки женски ликови које су креирале Глорија Свансон, Бет Дејвис, Елизабет Тејлор, Жилијет Бинош... Да ли сте томе свесно тежили?

– Како сам бирала спонтано, а не рационално, нисам била свесна да бирам филмове са свим овим дивним глумицама. Али волим снажне женске глумачке креације. Снажне женске ликове које дефинише сукоб са собом, другима или са друштвом. У региону има одличних глумица с великим потенцијалом, који чека на велике сценарије. У Србији имате неколико одличних глумица, као што су Тамара Крцуновић и Наташа Нинковић.

Колико у данашњој светској продукцији има оваквих филмова „већих од живота” насупрот доминацији блокбастера?

– Веома мало. Данас високобуџетне продукције прогутају и ауторску специфичност. Продуценти подређују креативност аутора фасцинацији публике. Уклања се сваки ризик који би могао да угрози добру зараду, а тиме се онда уништава оригиналност.

Какво је у том погледу стање у савременој словеначкој кинематографији? Које теме и жанрови највише занимају словеначке ауторе?

– Словеначки филм је у доброј кондицији. Имамо разнолику продукцију аутора различитих генерација, али свакако нам недостаје сценарија који се фокусирају на снажне женске карактере и који би били добре платформе за реализацију значајних и моћних креација наших глумица.

Познато је да се залажете за равноправан третман жена у филмској индустрији. Има ли помака на том плану?

– Како се друштво састоји од жена и мушкараца, мислим да треба и филм, који културно и медијски доминира у савременом простору, да се састоји од мушких и женских прича. Треба да урадимо све да и жене имају могућност да снимају филмове, да се омогућава уплив женских прича у филм. Притом морамо и пазити какви су женски ликови које гледамо на филмском платну.

– Иначе, у Словенији је први филм у режији жене настао тек пре осамнаест година. Прошле године је први пут награду за најбољи филм на националном фестивалу у Порторожу примила жена редитељ. У овом тренутку имамо три редитељке које раде на својим дебитантским филмовима, а и сва та три сценарија долазе из женских руку.

На ком је нивоу, према вашој оцени, актуелна продукција у нашем региону и колико њој могу да допринесу копродукције?

– Сматрам да је савремена продукција у регији у много бољем стању него финансијски услови у којима се стварају филмови. Копродукције представљају успешан пример удруживања најбољих стваралачких потенцијала наше, у продукцијском смислу релативно скромне територије.

Зорица Димитријевић

Мој избор: Наташа Бучар

Музеј кинотеке, Косовска 11 / Од 8. до 10. новембра 2019.

 

Петак, 8. 11.

17:00 БУЛЕВАР СУМРАКА (САД, 1950)
Sunset Boulevard
Улоге: Вилијем Холден (William Holden), Глорија Свансон (Gloria Swanson)
Режија: Били Вајлдер (Billy Wilder)

19:00 СВЕ О ЕВИ (САД, 1950)
All About Eve
Улоге: Бет Дејвис (Bette Davis), Ен Бакстер (Anne Baxter)
Режија: Џозеф Л. Манкиевиц (Joseph L. Mankiewicz)

21:00 КО СЕ БОЈИ ВИРЏИНИЈЕ ВУЛФ? (САД, 1966)
Who's Afraid of Virginia Woolf
Улоге: Елизабет Тејлор (Elizabeth Taylor), Ричард Бартон (Richard Burton)
Режија: Мајк Николс (Mike Nichols)

Субота, 9. 11.

17:00 КЕРИ (САД, 1976)
Carrie
Улоге: Сиси Спејсек (Sissy Spacek), Пајпер Лори (Piper Laurie)
Режија: Брајан де Палма (Brian de Palma)

19:00 ТРИ БОЈЕ: ПЛАВО (ФРА/ПОЉ/ШВЕ, 1993)
Trois couleurs: Bleu
Улоге: Жилијет Бинош (Juliette Binoche), Беноа Режан (Benoît Régent)
Режија: Кшиштоф Кјешловски (Krzysztof Kieslowski)

21:00 КЛАВИР (НЗ/АУС/ФРА, 1993)
The Piano
Улоге: Холи Хантер (Holly Hunter), Харви Кајтел (Harvey Keitel)
Режија: Џејн Кемпион (Jane Campion)

Недеља, 10. 11.

16:30 ARIZONA DREAM (САД/ФРА, 1993)
Arizona Dream
Улоге: Џони Деп (Johnny Depp), Џери Луис (Jerry Lewis)
Режија: Емир Кустурица

19:00 РАСПОЛОЖЕН ЗА ЉУБАВ (ХК/КИН, 2000)
Faa yeung nin wa
Улоге: Тони Чију Ваи Ленг (Tony Chiu Wai Leung), Маги Ченг (Maggie Cheung)
Режија: Вонг Кар Ваи (Wong Kar Wai)

21:00 ПОВРАТАК (РУС, 2003)
Возвращение
Улоге: Владимир Гарин, Иван Добронравов
Режија: Андреј Звјагинцев (Андрей Звягинцев)