У Југословенској кинотеци свечано је отворен циклус Великани светског филма посвећен славном француском глумцу Жан-Полу Белмонду, који је преминуо прошлог месеца у Паризу у 89. години.
О лику и опусу Белмонда, уочи пројекције филма „До последњег даха“ (1960) који му је донео светску славу, пред многобројном публиком 21. октобра у сали „Макавејев“ говорили су директор Кинотеке Југослав Пантелић, саветник за културу амбасаде Француске и директор Француског института у Београду Станислас Пјере и управник Архива кинотеке Александар Саша Ердељановић.
Југослав Пантелић је подсетио да је Белмондо добио почасну Златну палму у Кану, почасног Златног лава у Венецији, Национални орден за заслуге и орден Легије части, награду за животно дело Удружење критичара Лос Анђелеса.
„Био је заштитно лице француског новог таласа, али је његова каријера обухватала и комерцијалне филмове. Председник Француске Емануел Макрон на сахрани је рекао да је Белмондо био пријатељ кога је свако од нас желео. Али многи су га карактерисали и као глумца који некад подсећа и на човека са оне стране закона. Успео је да се наметне својим квалитетом који није једноставно описати“, рекао је Пантелић, напомињући да „вероватно свако од поштовалаца лика и дела Жан-Пола Белмонда има своју визију ове атипичне и тако драге фигуре, не само иконе француског новоталасног филма, већ и европске и светске кинематографије“.
„Белмондо је човек о коме ће сигурно бити снимљен добар филм. Он остаје уписан златним словима у историји седме уметности“, истакао је Пантелић, додајући да у Кинотеци не прође месец дана а да се не прикаже неки филм овог изузетног, ванвременског глумца.
Станислас Пјере је изјавио да је срећан што се налази у Југословенској кинотеци, са пријатељима, поводом смотре филмова великог глумца Жан-Пола Белмонда и захвалио Југославу Пантелићу на иницијативи за приказивање ове ретроспективе.
„Играо је различите улоге, код великих редитеља као што су Жан-Лик Годар или Алан Рене, а и у филмовима за широку публику, на пример онима које је режирао Филип де Брока. Његов посебан лик, шарм и начин говора, као и цела његова појава привлачили су све који су га гледали. И волели су га“, истакао је Пјере у говору на српском језику.
Пјере је изјавио да је у младости управо уз Белмондове филмове открио нови талас, тај нови начин играња и снимања филмова, а да му је омиљени „Луди Пјеро“ (у режији Годара 1965. године), као и да му се веома допала фотографија на улазу у Кинотеку са кадром управо из тог филма.
„Тај генијални филм се завршава самоубиством главног јунака, а последње речи су стихови Артура Рембоа: ’Пронађена је – Шта – Вечност – То је море отишло са сунцем’. Крај траке, крај филма. Клањамо ти се Белмондо за све лепе слике које остају“, рекао је Пјере.
Александар Саша Ердељановић одржао је кратко предавање о опусу Белмонда, а на почетку се присетио да га је први пут гледао још као основац. „На телевизији је био филм „Корак у зиму“, фантастичан кримић са остарелим гангстером Жаном Габеном и младићем који га прати. То је био млади Белмондо. Када су се упознали на том снимању, Габен је рекао: Ти ћеш бити мој наследник. И он је то заиста и постао“.
„За мене је Белмондо највећи француски и можда један од највећих светских филмских глумаца. Зашто? Зато што се по свом изгледу није чинио као звезда. Био је средњег раста, не нарочито упечатљивог лица, сломљеног носа. Једино што се на њему примећивало и што га је одмах представљало на други начин од обичних људи јесте један невероватан осмех и шарм када проговори. То је био можда и најшармантнији глумац, жене су га обожавале. А тај осмех је често знао и да се заледи и да постане врло опасан. Био је сушта супротност свом супарнику Алену Делону, који је био девојачки леп, али је у њему било и нечег подмуклог. Белмондо је био бескрајно шармантан, симпатичан, непосредан. Такве су биле и његове филмске улоге“, рекао је, између осталог, Ердељановић.
Како је истакао, за 50 година, колико је био активан на филму, Белмондо је снимио око 80 филмова, од којих је у више од 70 играо главне улоге.
Циклус Белмондових филмова траје до 27. октобра.