100 ГОДИНА НАДРЕАЛИЗМА

ФИЛМСКИ ЦИКЛУС

100 година надреализма

Сала Макавејев, Узун Миркова 1 / Од 6. до 8. 4. 2024.
Југословенска кинотека програмом „100 година надреализма“ обележава један век од рађања уметничког покрета који се базира на зарањању у воде несвесног и верује у свемоћ сна, а како је биоскопски доживљај неретко упоређиван и поистовећиван са сањањем, надреалисти су сматрали да је филм савршен медиј за примену њихових метода.

 

Овај циклус, чији је фокус на утицају овог значајног уметничког покрета и на филм, се наставља и током наредних месеци у програму Кинотеке. Од 6. до 8. априла у сали „Макавејев“ биће приказано осам француских и један шпански филм из 20-их и 30-их година 20. века, као и два америчка филма из 40-их.

Првог дана на програму су „Међучин“ (1924) Ренеа Клера (1924), „Шкољка и свештеник“ (1928) Жермен Дилак и „Механички балет“ (1924), који су режирали Фернан Леже и Дадли Марфи.

Филм редитељке Жермен Дилак, како у априлском броју часописа „Кинотека“ пише Никола Гоцић, фасцинира вишеслојношћу, провокативношћу, техничком префињеношћу и елоквентношћу у визуелном изразу, док гледаоца све дубље урања у немирно море сексуалних фрустрација насловног протагонисте.

Наредног дана приказују се „Андалузијски пас“ (1929) и „Златно доба“ (1930) Луиса Буњуела, као и „Пад куће Ашерових“ (1928) Жана Епштајна.

Буњуел и Салвадор Дали, уметници чија ће имена постати синоними за надреалистички покрет, у „Андалузијском псу“ усвајају психоаналитичке концепте и са дрском виспреношћу, а разиграни попут деце која се оглушују о правила, креирају двадесетоминутну загонетку - од мрава на длану до пресецања ока као најупечатљивијих сцена.

Филм „Златно доба“, Буњуелов дугометражни првенац чији сценарио такође потписује с Далијем, одлази још даље у non-sequitur вратоломијама и апсурдним мизансценским решењима (крава на брачном кревету), још смелије гура прст у око блазираној буржоазији и Католичкој цркви.

За 8. април најављени су француски филмови „Менилмонтан“ (1926) Димитрија Кирсанова и „Крв песника“ (1932) Жана Коктоа, шпански „Земља без хлеба“ (1933) у режији Буњуела, као и два филма америчке глумице и редитељке Маје Дерен - „Поподневне замке“ (1943) и „Ритуал у преображеном времену“ (1946).

Кокто у свом филму наставља традицију интроспективне археологије (ископавања по сопству) и поистовећивања крајности. Обрађује теме и осликава опсесије које ће га пратити до краја каријере - огледало као портал (између свесног и подсвесног / овог и оног света), очи на затвореним капцима (симултаност будности и уснулости духа)..., а све проткано (подтекстуалним) коментаром против хетеронормативности.

Маја Дерен је била кључна фигура за развој филмског надреализма током бурних четрдесетих и премда је одбацивала повезаност с покретом, њена интересовања (сан, идентитет, преображај, ритуал, магија и, у извесној мери, међукултуралност) истоветна су као код европских надреалиста у егзилу, оцењује Гоцић.

 

Субота, 6. 4.

20.30 МЕЂУЧИН (ФРА, 1924)
Entr’acte
Улоге: Жан Берлин (Jean Börlin), Инге Фрис (Inge Frïss)
Режија: Рене Клер (René Clair)

ШКОЉКА И СВЕШТЕНИК (ФРА, 1928)
La coquille et le clergyman
Улоге: Алекс Ален (Alex Allin), Лисјен Батај (Lucien Bataille)
Режија: Жермен Дилак (Germaine Dulac)

МЕХАНИЧКИ БАЛЕТ (ФРА, 1924)
Ballet mécanique
Улоге: Кики де Монпарнас (Kiki de Montparnasse), Фернан Леже (Fernand Léger)
Режија: Фернан Леже (Fernand Léger), Дадли Марфи (Dudley Murphy)

Недеља, 7. 4

18.00 АНДАЛУЗИЈСКИ ПАС (ФРА, 1929)
Un chien andalou
Улоге: Симон Мареј (Simonne Mareuil), Пјер Бачеф (Pierre Batchef)
Режија: Луис Буњуел (Luis Buñuel)

ЗЛАТНО ДОБА (ФРА, 1930)
L’âge d’or
Улоге: Гастон Модо (Gaston Modot), Лија Ли (Lya Lys)
Режија: Луис Буњуел (Luis Buñuel)

20.00 ПАД КУЋЕ АШЕРОВИХ (ФРА, 1928)
La chute de la maison Usher
Улоге: Жан Дебикур (Jean Debucourt), Маргерит Ганс (Marguerite Gance)
Режија: Жан Епштајн (Jean Epstein)

Понедељак, 8. 4.

18.00 МЕНИЛМОНТАН (ФРА, 1926)
Ménilmontant
Улоге: Нађа Сибирскаја (Nadia Sibirskaïa), Јоланда Болије (Yolande Beaulieu)
Режија: Димитри Кирсанов (Дими́трий Кирса́нов)

КРВ ПЕСНИКА (ФРА, 1932)
Le sang d’un poète
Улоге: Енрике Риверо (Enrique Rivero), Елизабет Ли Милер (Elizabeth Lee Miller)
Режија: Жан Кокто (Jean Cocteau)

20.30 ПОПОДНЕВНЕ ЗАМКЕ / МРЕЖЕ ПОПОДНЕВА (САД, 1943)
Meshes of the Afternoon
Улоге: Маја Дерен (Maya Deren), Александер Хамид (Alexander Hammid)
Режија: Маја Дерен (Maya Deren), Александер Хамид (Alexander Hammid)

РИТУАЛ У ПРЕОБРАЖЕНОМ ВРЕМЕНУ (САД, 1946)
Ritual in Transfigured Time
Улоге: Маја Дерен (Maya Deren), Анаис Нин (Anaïs Nin)
Режија: Маја Дерен (Maya Deren)

ЗЕМЉА БЕЗ ХЛЕБА (ШПА, 1933)
Las Hurdes
Улоге: Абел Жакен (Abel Jacquin), Александер О’Нил (Alexandre O’Neill)
Режија: Луис Буњуел (Luis Buñuel)