Филм „Мајстори, мајстори!“ (1980) Горана Марковића дигитално је рестаурисан у оквиру пројекта Vip Кинотека и приказан на свечаној пројекцији на Ташмајдану, а многобројној публици под ведрим небом обратио се и део ауторске и глумачке екипе те комедије и драме о међуљудским односима у једном школском колективу.

 

Директор Кинотеке Југослав Пантелић напоменуо је да су сви узбуђени због живог догађаја, након дуге паузе због пандемије короне, те подсетио да је још у јануару уживо представљен дигитално рестаурисани филм „Љубавни случај или трагедија службенице ПТТ“ Душана Макавејева, а да су следећа два остварења из пројекта Vip Кинотека– „Давитељ против давитеља“ Слободана Шијана и „Посебан третман“ Горана Паскаљевића – приказана онлајн.

Пантелић је изразио задовољство што се овим поводом окупио део ауторске и глумачке екипе, додајући да „многи од оних који су стварали овај фантастични филм који не бледи ни после 40 година, нажалост, нису више живи, али ће захваљујући учешћу у овом, као и у другим делима непролазне вредности у корпусу домаће кинематографије, заувек остати са нама“.

„А да бисмо сви ми могли да уживамо у њиховим достигнућима неопходно је да се води рачуна о филму, да се улаже у рестаурацију. Сарадња Кинотеке и Вип мобајла успела је да у кратком року од овог нашег локала начини средину која муњевитом брзином стиже неке развијеније европске кинематографије по броју дигитално рестаурираних филмова“, нагласио је Пантелић.

Како је додао, неки од филмова из пројекта Vip Кинотека већ улазе у тзв. ри-ран у неким европским земљама, те се нада да ће домаћи дистрибутери следити потез француских колега и омогућити да се нова публика сусретне са овим класицима у перфектном квалитету слике и тона на великом платну.

Генерални директор Вип мобајла Дејан Турк истакао је да је у трећој години пројекта Vip Кинотека ово већ 17. филм који је дигитално рестауриран.

Турк је оценио да се из филмова југословенске кинематографије може много научити о животу и о људима „када видите да ситуација каква је у овом филму, али и ова коју сви тренутно доживљавамо, изазива оно најгоре, али и оно најбоље у људима и њиховим односима“.

„Овај филм нам пружа увид у живот на овим просторима с почетка 80-их година и даје нам лекцију о људским односима за сва времена. Надам се да ћемо из те приче нешто и научити, да када се сутра вратимо на радна места будемо љубазнији, да би нам живот био једноставнији и бољи“, рекао је Турк, додајући уз осмех да се он у Випу свакако неће понашати као директорка школе у филму.

Горан Марковић је изјавио да данас не би могао да сними овакав фим. „Сада нису времена ни за мир ни за хумор. Сада су времена тешка, насиље је свуда присутно. Овај жанр не би могао да се уклопи у данашње време“.

Марковић је испричао како је у оно време група синеаста направила фирму (Арт филм 80) са жељом да ради независне филмове, без притиска и уцена продуцената.

„Када се окупило нас десетак рекли су: Хајде ти, као најуспешнији, јер имао сам пре тога „Националну класу“ и „Специјално васпитање“, измисли нешто. Имао сам ту анегдоту о школској спремачици која одлази у пензију и која је узрок разним стварима у тој школи, сео сам и написао тек нешто. Радио сам 10-12 дана, не више. Био сам без оптерећења, нисам ни рачунао да ће то да се сними. Међутим, то је изгледало згодно, свидело се глумцима и ко год је прочитао, пристао је да ради бесплатно. Онда смо на таласу општег консензуса да треба да се забављамо и да нас баш брига шта ће бити с тим филмом и радили. Била је позитивна атмосфера“, рекао је Марковић.

„Мајстори, мајстори!“ у први мах нису добили баш добре оцене, једно краће време филм је био и забрањен због вређања лика просветног радника, али је постепено стицао све већу популарност.

Дигитална рестаурација, истакао је Марковић, веома је значајна за нашу културу. „То што се спашавају филмови од нестанка, то што раде Вип и Кинотека јесте нешто од непроцењиве важности“, нагласио је он.

Марковић је посебно похвалио стручњаке из Кинотеке задужене за дигиталну рестаурацију. „То су јако даровити људи, спојили су два различита талента – технолошки и уметнички. Они су мајстори програма којим спашавају филм, а у исто време имају јако добар осећај шта одређени филм представља, какву нијансу треба да има“, рекао је он.

О сећањима на време снимања „Мајстора“, у разговору са водитељем програма Горданом Кичићем, говорили су директор фотографије Милан Спасић, композитор Зоран Симјановић, глумци Бранко Цвејић, Добрила Ћирковић, Тања Бошковић.

Мира Бањац је истакла да је одлично сарађивала с Гораном Марковићем, али је шаљиво приметила да га је дуго чекала и „можда нешто погубила од свога дара и ведрине чекајући тај брзи воз да ухвати“.

„На крају сам се попела. Било је сјајно. Горан је редитељ који се не одбија. Нисам питала да ли је мала или велика улога, рекла сам: Да. И пресрећна сам јер у том великом ансамблу имати свој удео, макар и мали, је велико задовољство“, рекла је Мира Бањац.

У изузетном глумачкома ансамблу били су и Семка Соколовић Берток, Богдан Диклић, Оливера Марковић, Павле Вуисић, Зоран Радмиловић, Александар Берчек, Мирјана Карановић, Раде Марковић…

Након свечане пројекције публика је уживала и у концерту Радета Шербеџије.