За 26. издање Фестивала нитратног филма – Нитрат 26 , који ће бити одржан у традиционалном термину од 6. до 16. јуна у сали „Макавејев“, управник Архива кинотеке Александар Ердељановић одабрао је око 40 филмова из 23 земље Европе, Азије и Северне Америке.
Под једноставним слоганом Нитрат 26 окупљени су филмови свих жанрова из немог и звучног периода светске кинематографије. Пројекције у Београду имаће више остварења чије су копије једине сачуване у свету.
Уз многа ремек-дела на програму, Ердељановић посебно помиње аматерску документарну репортажу у боји из 1937. године Краљевина Југославија, коју је снимио Британац Џон Кинсмен, пратећи делегацију француских ратних ветерана са Солунског фронта на пропутовању кроз Краљевину, поводом 25 година од Кумановске битке.
Делегација је преко Љубљане и Загреба, затим Београда и више места у Македонији стигла на откривање споменика на Зебрњаку код Куманова, као и на свечану манифестацију у Скопљу. Посебан значај овом филму даје појава истакнутих личности тог периода, а нарочито легендарне хероине Милунке Савић. Њени до сада најстарији познати филмски кадрови били су они из педесетих година прошлог века.
Такође, неизоставно се мора споменути и француски филм На Атосу-Светој Гори из 1917. на коме су француски ратни сниматељи уз кадрове осталих манастира снимили и прве до сада знане кадрове српске светиње, манастира Хиландар.
Богати програм фестивала нуди и прво ремек-дело Вилијама Вајлера, вестерн на тему „три мушкарца и беба“ Јунаци пакла (1929); социјалну драму – рани бисер великог Јасуџира Озуа Био је отац (1942); бриљантну драму сјајног професионалца Хенрија Кинга Стела Далас (1925); једно од првих и до данас најзначајнијих остварења о сицилијанској мафији У име закона, у режији Пјетра Ђермија (1949); затајено ремек-дело француског „новог таласа“ о животу омладине Збогом, Филипин Жака Розијеа (1962); ратну драму, класик кинеске кинематографије Продавница породице Лин Ши Коуа (1959); мрачну драму из периода совјетске револуције Ругање Бењамина Кристенсена (1927), с ненадмашним Лоном Чејнијем у главној улози; једну од последњих великих комедија Хермана Костерлица (у Америци Хенрија Костера) пре његове емиграције у Холивуд Петер (1934), с маестралном Франциском Гал; хронолошки последњи, невероватно успешни четворосатни француски филмски серијал Белфегор, у режији Анрија Дефонтена (1927)…
Публика ће имати прилику да види и класична остварења великана, као што су Детлеф Сирк (у каснијем периоду Даглас Сирк), Мајкл Пауел, Карел Кахина, Морис Турнер, Густав Моландер, Фјодор Оцеп, Роман Вињоли Барето, Самуел Качикијан, Алфред Деси…
Премијере на фестивалу имаће најновија рестаурисана копија озвучена оригиналном музиком култног филма Човек са филмском камером Дзиге Вертова (1929), једна од најбољих адаптација чувеног Дикенсовог романа Мала Дорит у режији Карела Ламача, деценијама изгубљена немачко-француска копродукција Апаши из Париза (1927) у режији руског белог емигранта Николаја Маликова…
Као и сваке године спрема се и програм изненађења у виду филмова из Архива Југословенске кинотеке.
Током фестивала Кинотека ће угостити више од тридесет филмских професионалаца, историчара филма, директора кинотека и архивиста из 20 земаља. То је прилика да се колеге с разних меридијана поново сретну и разговарају о питањима филмске архивистике, сарадњи око рестаурације филмова, размени знања, идеја и филмских програма.