Festival italijanskog filma započeo je koncertom filmske muzike 16. septembra u Svečanoj sali Jugoslovenske kinoteke, a mnogobrojnu publiku pozdravili su upravnik Muzeja kinoteke i direktor Italijanskog instituta za kulturu Davide Skalmani.
“Veliko mi je zadovoljstvo da predstavim ovaj festival upravo u Jugoslovenskoj kinoteci, sa kojom dugo i dobro sarađujemo. Kinoteka ima veliki arhiv italijanskog filma, što je omogućilo prvi deo našeg festivala koji je posvećen istoriji italijanske kinematografije, dok će drugi deo predstaviti novu produkciju”, rekao je Skalmani.
Najavljujući uvodni koncert pod nazivom Vrhunska muzika italijanskog filma, istakao je da su izvođači dvoje virtuoza – Mauro Maur, majstor trube i pijanistkinja Fransoaz de Klosi.
“Kada smo došli na ideju da festival ovoga puta otvorimo koncertom setio sam se kako je slavni i kontroverzni reditelj Pjer Paolo Pazolini govorio da je filmsko platno ravno, ima dve dimenzije, ali da postoji iluzija dubine koju daje upravo muzika. Reč je o psihološkoj dubini tog emotivnog uticaja muzike na publiku”, izjavio je Skalmani.
![Enrike Irazoki i Pjer Paolo Pazolini na snimanju filma Jevanđelje po Mateju, Matera, Italija, 1964. godine.](https://www.kinoteka.org.rs/wp-content/uploads/2016/09/Enrike-Irazoki-i-Pjer-Paolo-Pazolini.jpg)
Marjan Vujović je rekao da mu je izuzetno drago što Jugoslovenska kinoteka nastavlja dugogodišnju uspešnu i bogatu saradnju sa Italijanskim institutom za kulturu i Ambasadom Italije u Beogradu.
“Zapravo ovi festivali su samo šlag na torti te saradnje koja kontinuirano teče inače u toku cele godine i praktično nema meseca da neki program ili deo programa ne ostvarujemo u zajedničkoj saradnji”, izjavio je Vujović.
Na koncertu su najviše bile zastupljene kompozicije Enia Morikonea, sa kojim je Mauro Maur često sarađivao, o čemu je između numera pričao beogradskoj publici na italijanskom i engleskom, ali i na srpskom jeziku, objasnivši da ga pomalo zna jer je iz Trsta.
Maur je odlikovan Ordenom viteza za zasluge prema Republici Italiji. Angažovan je kao prva truba orkestra Opere u Rimu od 1985. godine, a poznat je kao svestrani umetnik sa repertoarom od baroknih koncerata, klasike, do savremene i filmske muzike.
Kanadska pijanistkinja Fransoaz de Klosi nastupala je kao solistkinja na više međunarodnih festivala i svirala u značajnim svetskim koncertnim salama, a aktivna je i na polju diskografije.
Ovaj duo sarađuje od 2003. godine, omiljen je kod publike jer spaja tehničku veštinu i emotivna naboj, a kritika ističe njihov talenat, spontanost i muzikalnost u interpretaciji.
![Fransoaz de Klosi i Mauro Maur - Jugoslovenska kinoteka](https://www.kinoteka.org.rs/wp-content/uploads/2016/09/Fransoaz-de-Klosi-i-Mauro-Maur-Jugoslovenska-kinoteka.jpg)
Na programu koncerta u Kinoteci bila je muzika iz filmova Bagzi Berija Levinsona, Legenda o pijanisti Đuzepea Tornatorea, Za šaku dolara Serđa Leonea, Misija Ronalda Džofea, Ljubavi moja, pomozi mi Alberta Sordija…
Prvi deo festivala, do 21. septembra, prikazuje retrospektivu sa devet izuzetnih ostvarena koja su obeležila italijansku i svetsku kinematografiju u drugoj polovini 20. veka. Među njima su Čudo u Milanu Vitorija de Sike, Osam i po Federika Felinija, Dvadesteti vek Bernarda Bertolučija.
Od 22. do 25. septembra sledi premijerni deo festivala, sa devet najnovijih italijanskih filmova (produkcija od 2014. do 2016. godine). Na programu su, između ostalih, Osvajanje uspona Roze Kjare Šaljone, Duboko u šumi Stefana Ludovikija, kao i Ustika – nestali dokumenti reditelja Renca Martinelija, koji će biti gost festivala i razgovarati sa publikom posle projekcije svog filma 25. septembra.