Октобарски програм „Мој избор” саставио је редитељ и сценариста Слободан Скерлић. Одабрао је филмове редитеља који су „правили искораке у преиспитивање филмског језика, редефинисали драмска правила и жанровске стеге”. Гледао их је много пута и гледаће их опет, а већину њих први пут је видео у Музеју Кинотеке. У интервјуу за наш часопис присетио се атмосфере у биоскопу у Косовској улици, где се „окупљало племе филмских фанатика, али и других уметника”.
Ваша листа за програм „Мој избор” делује разноврсно, али на известан начин и кохерентно. Шта, према вашем мишљењу, повезује већину тих филмова?
– Љубав. Тешко би ми било да направим списак и од сто филмова који су ми значајни и за које мислим да публика треба да их види. На овој листи су филмови које сам гледао много пута и које ћу гледати опет. Волим их.
Фокусирали сте се на старији период (1938–1985), дакле на филмове с којима сте се упознавали без медијске помпе која прати данашње премијере. Када сте и где први пут гледали нека од тих изузетних дела? Сећате ли се својих тадашњих утисака?
– Углавном управо у биоскопу Кинотеке у Косовској улици. Тешко је данас, у време интернета и стриминг сервиса, разумети аналогно филмофилско искуство. Нисте смели да рачунате на следећу шансу да видите неки филм. Манично смо правили распоред да уклопимо програм Музеја Кинотеке и редовни биоскопски репертоар.
Каква је тада била атмосфера у Кинотеци и колико су вам значили њени програми? Где је њено место сада, када су филмови доступни на дигиталним платформама?
– Ту се окупљало племе филмских фанатика, али и других уметника. А долазили су да откуњају и бескућници, јер је било топло, а карта јефтина. За аспиранта у области филм-мејкинга нема бољег темеља. Сатима смо седели по задимљеним кафанама и расправљали о ауторским поетикама редитеља чије је циклусе Кинотека приказивала. Вероватно је могуће однеговати свој филмски укус и у стерилиним условима синеплекса у тржним центрима и стриминг платформи, али, морам да признам, задовољан сам што је моје искуство другачије.
Да ли је неко од остварења која су овом приликом ушла на листу „Мој избор” пресудно утицало на вашу одлуку да студирате режију?
– Један филм не, чак не ни неколико филмова. Читаво моје филмофилско искуство одвело ме је ка том позиву. Причати причу сликом и драмом и пробудити емоције гледалаца, изазвати их да преиспитају своје ставове и вредности – и даље сматрам за врхунско задовољство и истинску привилегију.
Ваш избор је и својеврсна антологија великих редитеља. Које елементе њихових специфичних редитељских рукописа посебно цените?
– Најважније је управо то – да имају рукопис. Јер, могуће је бавити се режијом ослањајући се на конвенционална, уобичајена решења. А ови „моји” правили су искораке у преиспитивање филмског језика, редефинисали драмска правила и жанровске стеге. Режија јесте занат, али није само то него и креативни и интелектуални и револуционарни подухват.
Колико вам гледалачко искуство користи у креирању филмова и телевизијских серија?
– Ван своје лектире ја не постојим, ни као особа ни као стваралац. Филм има веома важно место, али ту су и књижевност и ликовна уметност и позориште и стрип и музика... Свако искуство вас формира, и стваралачки и вредносно.
Будући да сте и сценариста, какав значај придајете наративном аспекту филма?
– Прича је у основи цивилизације. Без приче бисмо и даље били дивљаци и лутали у потрази за пленом као и остали мајмуни. Тако да… да, сматрам да је врло значајна. Гледалац се прво и пре свега везује за причу. Уосталом, ако немате шта да испричате, није много ни битно како ћете то испричати.
Ових дана ангажовани сте на промоцији друге сезоне серије Клан, али је протекло већ доста времена од вашег дугометражног играног филма Топ је био врео (2014). Да ли имате нови пројекат на том плану?
– Имам увек. Али не успевам да обезбедим финансирање за своје филмске пројекте, тако да ћемо морати заједно да сачекамо док се ту нешто не промени. Надам се да нећемо чекати предуго.
Мој избор: Слободан Скерлић
Петак, 21. 10.
17.00 АНЂЕЛИ ГАРАВА ЛИЦА (САД, 1938)
Angels With Dirty Faces
Улоге: Џејмс Кегни (James Cagney), Хемфри Богарт (Humphrey Bogart)
Режија: Мајкл Кертиз (Michael Curtiz)
19.00 БЕЛО УСИЈАЊЕ (САД, 1949)
White Heat
Улоге: Џејмс Кегни (James Cagney), Вирџинија Мејо (Virginia Mayo)
Режија: Раул Волш (Raoul Walsh)
21.00 ПРОЗОР У ДВОРИШТЕ (САД, 1954)
Rear Window
Улоге: Џејмс Стјуарт (James Stewart), Грејс Кели (Grace Kelly)
Режија: Алфред Хичкок (Alfred Hitchcock)
Субота, 22. 10.
17.00 ТЕЛЕСНА СТРАЖА (ЈАП, 1961)
Yôjinbô
Улоге: Тоширо Мифуне (Toshirô Mifune), Татсуја Накадаи (Tatsuya Nakadai)
Режија: Акира Куросава (Akira Kurosawa)
19.00 УБИЦЕ (САД, 1964)
The Killers
Улоге: Џон Касаветес (John Cassavetes), Ли Марвин (Lee Marvin)
Режија: Дон Сигел (Don Siegel)
21.00 ПОСЛЕДЊА БИОСКОПСКА ПРЕДСТАВА (САД, 1971)
The Last Picture Show
Улоге: Тимоти Ботомс (Timothy Bottoms), Џеф Бриџиз (Jeff Bridges)
Режија: Питер Богдановић (Peter Bogdanovich)
Недеља, 23. 10.
16.30 ИДИ И ГЛЕДАЈ (СССР, 1985)
Иди и смотри
Улоге: Алексеј Кравченко (Алексе́й Кра́вченко), Олга Миронова (Ольга Миронова)
Режија: Елем Климов (Элем Климов)
19.00 ФАНТОМ СЛОБОДЕ (ШПА/ИТА, 1974)
Le fantôme de la liberté
Улоге: Жан-Клод Бриали (Jean-Claude Brialy), Мишел Пиколи (Michel Piccoli)
Режија: Луис Буњуел (Luis Buñuel)
21.00 АМАРКОРД / СЕЋАМ СЕ (ИТА/ФРА, 1973)
Amarcord
Улоге: Бруно Цанин (Bruno Zanin), Магали Ноел (Magali Noël)
Режија: Федерико Фелини (Federico Fellini)