У Југословенској кинотеци је пројекцијом филма „Ружне бајке“ (2020) Дамјана и Фабија Д’Иноченца почео Фестивал италијанско-српског филма, који по шести пут организује културно удружење Excellence International у сарадњи са амбасадом Италије у Београду, Италијанским институтом за културу, Југословенском кинотеком и италијанским Експерименталним центром за кинематографију.
Филм браће Д’Иноченцо освојио је награду за најбољи сценарио на Берлиналу 2020. године, као и пет националних филмских награда David di Donatello (за најбољи филм, режију, оригинални сценарио, продукцију и монтажу).
Публику на свечаном отварању 18. септембра у сали „Макавејев“ поздравили су италијански амбасадор Карло Ло Кашо, уметничка директорка фестивала Габријела Карлучи и управник Музеја кинотеке Марјан Вујовић.
Амбасадоро Ло Кашо је истакао да Италија и Србија имају интензивне односе у области културне размене, али да се они увек могу обогатити дубљим упознавањем са уметношћу, у овом случају кинематографијом једне и друге земље.
У том контексту овај фестивал је, како је оценио, вредан инструмент не само за промоцију италијанског филма, већ и за промоцију система копродукција, а посебно је важна његова улога у подржавању младих стваралаца.
Амбасадор је најавио да ће ускоро бити потписан билатерални споразум, договорен са институцијама културе обе земље, који ће омогућити лакшу сарадњу у области продукције и дистрибуције кинематографских дела.
Марјан Вујовић је изразио задовољство што се лепа сарадња, коју Кинотека већ више од две деценије негује са амбасадом Италије и Италијанским институтом за културу, проширила и на ову манифестацију.
До 22. септембра биће приказано шест италијанских, као и шест српских дугометражних филмова актуелне продукције, а новина је да ће се уочи дугометражних остварења приказивати кратки филмови пристигли на конкурс који је организован ради подстицања младих талената.
Овај фестивал, како је истакао Вујовић, поред празника за публику, представља и место сусрета аутора, продуцената, дистрибутера, глумаца из филмске индустрије двеју земаља. Циљ је да се кроз директне контакте унапреде сарадња, копродукције, приказивање италијанских филмова у српским и српских филмова у италијанским боскопима.
Габријела Карлучи је захвалила на подршци Кинотеци и другим партнерима, оцењујући да су досадашњим заједничким напорима постигнути добри резултати. Како је најавила, посредовање између аутора и могућих финансијера биће једна од тема стручног скупа који се одржава у оквиру фестивала, 20. септембра такође у Кинотеци.
О свему томе Карлучи и Вујовић говорили су претходно у италијанској амбасади на конференцији за новинаре. Том приликом су значај ове манифестације истакли амбасадор Ло Кашо и директор Италијанског института за културу у Београду Роберто Чинкота.
Један од пројеката који је у току – снимање комедије „Тридесет година млађи” новинарима су путем видео линка представили копродуценти Марио Пеци (Италија), Милош Биковић (Србија) и Карлос Торас (Шпанија), а свој филм „Trashman” представио је млади редитељ италијанско-српског порекла Ђорђо Ломбардели.
Истакнут је и пример иницијативе Фестивала италијанско-српског филма на основу које је у Србији прошле године отворен Јерволино студио, са седиштем у Београду и Новом Саду. Како је рекла Анђелка Јанковић, више од сто уметника и стручњака за анимацију добило је прилику да ради са врхунском технологијом. До сада су завршене 54 епизоде серијала о супер херојима.
Италијан Андреа Јерволино је и продуцент играног филма „Еди и Сани” (2021) у режији Дезмонда Девениша, који ће светску премијеру имати управо у Кинотеци, на затварању фестивала 22. септембра.
Тада ће бити проглашен победник првог конкурса за кратке филмове, на основу оцене жирија, али и публике у Кинотеци. Награђени аутор добиће прилику да следећи кратки филм снима са професионалном екипом сарадника.
На програму фестивала су и филмови „Ја и Анђела” (2021) Херберта Симонеа Парањанија, „Бурако, фатална игра карата” (2019) Ђулијане Гамбе, „Нур” (2019) Мауриција Закара, „Хтео сам да се сакријем” (2020) Ђорђа Диритија и „Оченаш” (2020) Клаудија Ночеа.
Италијански гости моћи ће да виде српске филмове „Мој јутарњи смех” (2019) Марка Ђорђевића, „Једини излаз” (2021) Дарка Николића, „Оаза” (2020) Ивана Икића и „Асиметрија” (2019) Маше Нешковић, као и документарце „Теленовела сиво у колору” (2021) Филипа Мартиновића и „Електрични оргазам за људе будућности” (2019) Марије Вукић.
Традиционално, у оквиру Фестивала биће одржани сусрети италијанских и српских филмских професионалаца са циљем промоције међународних копродукција. Такође ће бити речи о улози и функцији нових платформи и технологија за дистрибуцију филмова.