Nekadašnja predsednica Međunarodne federacije filmskih arhiva (FIAF) u dva mandata i počasni član FIAF-a od prošlog juna Mišel Ober preminula je u 74. godini, sa žaljenjem su saopštili viši administrator FIAF-a Kristof Dupen i Izvršni odbor FIAF-a.
Mišel Ober je ostvarila dugu i bogatu karijeru podržavajući čuvanje i restauraciju filmova, promovisanje filmskih i drugih arhiva, u institucijama koje su dva istorijska člana FIAF-a: prvo u Britanskom filmskom institutu, gde je bila glavni bibliotekar za izradu kataloga u biblioteci (1969-1975), potom šef odeljenja za filmske kadrove/slike (1975-1985) i na kraju zamenica Dejvida Frensisa u Nacionalnoj filmskoj arhivi (1986-1989); drugo, u francuskom filmskom arhivu Nacionalnog filmskog centra (CNC) u Boa d’Arsiju, gde je radila kao kustos sve do penzionisanja 2007. godine.
Od dolaska u CNC 1989. preduzela je radikalne promene otvaranjem zbirki, promovisanjem međunarodne razmene, zajedničkim restauracijama sa drugim arhivama i organizovanjem repatrijacije filmova u zemlje u kojima su proizvedeni. Ustanovila je „Plan za restauraciju i zaštitu starih filmova“, koji se naziva i „nitratni plan“ i kojim je sačuvano više od 12.000 francuskih filmova. Uz to, vodila je opšti inventar i restauraciju celokupnog filmskog nasleđa braće Limijer, pomoću međunarodnog projekta koji je pomogao da se restaurira gotovo čitav početni katalog.
Strast i odlučnost koju je pokazala u ove dve velike institucije koje su povezane sa FIAF-om takođe su usmeravali njen impresivan rad unutar same institucije FIAF tokom više od tri decenije. Ranih sedamdesetih godina bila je jedan od pokretača Projekta indeksiranja filmskih mesečnika (Periodicals Indexing Project – P.I.P.). Kasnije je bila veoma aktivna kao šef Dokumentacione komisije od 1988. do 1991. godine, pre nego što se te godine pridružila Izvršnom odboru.
Mišel Ober je izabrana za predsednicu FIAF-a na kongresu u Los Anđelesu 1995. godine. Tokom dva mandata radila je na geografskoj ekspanziji FIAF-a i zahvaljujući njenoj inicijativi nekoliko arhiva i kinoteka iz nereprezentativnih regija, posebno iz Afrike, pridružili su se Federaciji. Njeno predsedavanje se poklopilo sa dolaskom Kristijana Dimitrijua kao višeg administratora. Pod njenim nadzorom uvedeni su informacioni sistemi (kompjuterizovane baze podataka) i moderne komunikacije (vebsajt, imejl). To je bitno unapredilo metode rada Sekretarijata, a bilo je i neophodno zbog brzog širenja FIAF-a tokom 80-ih i 90-ih godina 20. veka.
U tom periodu došlo je i do preseljenja Sekretarijata u nove prostorije, kao i do spajanja ekipe projekta P.I.P (koja je prethodno imala sedište u Londonu) sa Sekretarijatom. Pod njenim upravljanjem urađen je nacrt Etičkog kodeksa FIAF-a, koji je nakon diskusije odobrila Glavna skupština.
Mišel Ober ostala je sa nama u bliskim odnosima nakon što je napustila CNC radi svoje aktivne „penzije“ u njenom selu na jugu Francuske, a oni koji su je poznavali znaju da je održavala prijateljske i profesionalne odnose sa Federacijom, uključujući i Sekretarijat, redovno je davala vredne savete i nikada nije oklevala da i sama postavi pitanja o budućnosti našeg sektora, ističe se u saopštenju Izvršnog odbora FIAF-a.