Velika hrvatska filmska i likovna umetnica Jagoda Kaloper preminula je u Beču u 69. godini. Bila je kultni lik avangardne filmske i umetničke scene šezdesetih i sedamdesetih godina 20. veka, a publika u celoj bivšoj Jugoslaviji pamtiće je naročito po ulozi u filmu Dušana Makavejeva “W. R. – Misterije organizma”.
![Miodrag Andrić, Jagoda Kaloper i Milena Dravić - W. R. Misterije organizma (1971)](https://www.kinoteka.org.rs/wp-content/uploads/2016/10/WR.jpg)
Ugledni filmski kritičar Nenad Polimac ocenio je da je Jagoda Kaloper bila jedna od najvažnijih glumica hrvatske kinematografije, koja joj nije ponudila dovoljno šansi koliko ih je zaslužila.
Igrala je u filmovima mnogih značajnih reditelja, od Krste Papića do Rajka Grlića, ali je u kontroverznom ostvarenju Makavejeva iz 1971. godine, u ulozi aktivistkinje u seksualnoj revoluciji, postala prva glumica koja se obnažila i jednom jugoslovenskom filmu. Partneri su joj bili Milena Dravić, Ivica Vidović, Miodrag Andrić.
Glumački debi ostvarila je u filmu “Ključ” Vanče Kljakovića 1965. godine. Među više od 20 njenih filmskih uloga trajno se ističe ona u filmu “Lisice” Krste Papića, u kojem glumi nevestu koju siluje kum. Za tu ulogu dobila je Srebrnu arenu u Puli i nagradu Carica Teodora na Glumačkom festivalu u Nišu 1970. godine.
Izuzetnu kreaciju ostvarila je i u filmu “Kuća” Bogdana Žižića, sa ulogom žene zbog koje se muškarac upušta u kriminal. Tada je dobila i svoju jedinu Zlatnu arenu, u Puli 1975. godine.
Igrala je i u filmovima “Ponedeljak” Miroslava Mikuljana, “Kud puklo da puklo” i “Samo jednom se ljubi” Rajka Grlića i drugim.
![jagoda kaloper i Rade Šerbedžija - Gravitacija ili fantastična mladost činovnika Borisa Horvata (1968)](https://www.kinoteka.org.rs/wp-content/uploads/2016/10/Gravitacija-ili-fantasticna-mladost-cinovnika-Borisa-Horvata.jpg)
I sama je režirala. U njenom prvom dokumentarcu – eseju “Iza ogledala” (2011) prepliću se ljubavni, prijateljski, socijalni momenti u životu jedne žene. Video rad sa događajima iz njenog života, u kombinaciji sa isečcima iz filmova, imao je premijeru u zagrebačkom Muzeju suvremene umetnosti 2012., a zatim je oživotvoren u knjizi Leondie Kovač pod naslovom “Jagoda Kaloper u zrcalu kulturalnog ekrana”, na temu ženskih uloga u filmu. Treća verzija u obliku dokumentarnog filma prikazana je na Zagrebdoxu.
Jagoda Kaloper je bila slikarka i vajarka. Diplomirala je na Akademiji likovnih umetnosti u rodnom Zagrebu. Izlagala je na mnogobrojnim pojedinačnim i kolektvnim izložbama u svetu. Za svoje ilustracije, grafičku opremu knjiga i slikovnica, kao i za videoradove osvojila je brojna priznanja.
Poslednji put se pojavila na ekranu prošle godine u hvaljenom dokumentarnom filmu Nenada Puhovskog “Generacija 68”, kao deo te buntovne generacije koja je tražila promene.
Ova urbana cura, kako je napisao Polimac, modernog izraza i prirodnog talenta, nosila je posebnost i pritajenu erotičnost i eteričnost. Sebe je u mladosti definisala kao uverenog hipija, te joj nije bio nikakav problem da se skine se pred kamerama. To je radila u filmu “Balada o svirepom” uz Radeta Markovića i Ljubu Tadića, u “Nokautu” Bore Draškovića izvela je s Miljom Vujanović svojevrstan performans, gole su ih prelili bojom a zatim poprskali šmrkom, ali najveći skandal izazvao je nastup u filmu Dušana Makavejeva “W.R. – Misterije organizma”, u kojem je imala scene – reklo bi se – nesimuliranog seksa sa Miodragom Andrićem, navodi Polimac i dodaje da je tih godina to bio najveći uspeh jugoslovenske kinematografije u svetu.
Jagoda Kaloper nije volela publicitet i retko je davala intervjue. Sa suprugom, arhitektom Radovanom Tajderom, odselila se iz Zagreba i poslednje godine proživele u Beču