ПРОГРАМ: Лето 2024.

БИОСКОПСКИ РЕПЕРТОАР

Лето 2024. у Кинотеци

Сала Макавејев, Узун Миркова 1 / Од 1. јула до 31. августа 2024.
Југословенска кинотека остаје отворена за публику током целог лета, а пројекције ће се одржавати у сали „Макавејев“ у Узун Мирковој 1, као и на кровној тераси Дома војске Србије током трећег издања А1 Кинотека летњег биоскопа.

 

Уз већ најављени циклус посвећен великом глумцу Доналду Садерленду, јулски програм биће у знаку ревије занимљивих и важних остварења из историје седме уметности, а крајем августа следи и избор из опуса редитеља Александра Саше Петровића и глумице Лорин Бекол.

Програм Сећање на... од 1. до 14. јула приказује избор из богатог опуса једног од највећих светских глумаца Доналда Садерленда (1935-2024). На самом почетку, 1. јула у термину од  20.30 видећемо култни филм „МЕШ“ (1970) Роберта Алтмана. Наредних вечери следе нека од најпознатијих остварења у којима је Садерленд остварио изузетне улоге: „Клут“ (1971) Алана Пакуле, „Сјај и беда Холивуда“ (1975) Џона Шлесинџера, „20. век“ (1976) Бернарда Бертолучија, „Фелинијев Казанова“ (1976) Федерика Фелинија, „Обични људи“ (1980) Роберта Редфорда...

У исто време, али од 18 сати, смењиваће се преглед светске кинематографије који обухвата филмове различитих жанрова и из различитих епоха. Ревију 1. јула отвара француски крими трилер „Жаца“ (1972) Жана Пјера Мелвила, са Аленом Делоном и Катрин Денев. Следе мелодрама „Трамвај звани жеља“ (1951) Елије Казана, са Марлоном Брандом и Вивијен Ли, крими драма „Обучена да убије“ (1980) Брајана де Палме, са Енџи Дикинсон и Мајклом Кејном, као и анимирана авантура „Гуливерова путовања“ (1939) Дејва Флајшера, мјузикл „Коса“ (1979) Милоша Формана, комедија „Тутси“ (1982) Сиднија Полака...

За 15. јул најављено је отварање А1 Кинотека летњег биоскопа, на кровној тераси Дома војске Србије. Публику под ведрим небом очекује чак 48 филмова - сваке вечери, све до 31. августа. Репертоар је у припреми.

Од 15. јула до краја августа пројекције у сали „Макавејев“ одржаваће се од 19 сати. На програму за другу половину јула су познати филмови значајних аутора и глумаца – од „Француске везе“ (1971) Вилијама Фридкина, са Џином Хекманом и Ројем Шајдером, преко „Одсјаја у златном оку“ (1967) Џона Хјустона, са Елизабет Тејлор и Марлоном Брандом, до „Стаза славе“ (1957) Стенлија Кјубрика, са Кирком Дагласом.

За публику различитих укуса ту су и совјетски анимирани „Коњић грбоњић“ (1975), који потписују Иван Иванов Вано и Борис Бутаков, америчка комедија „Неки то воле вруће“ (1959) Билија Вајлдера, британски мјузикл „Томи“ (1975) Кена Расела...

Програм у августу отвара класик „Кратак сусрет“ (1945) Дејвида Лина. Избор из америчке и европске продукције, почев од средине 20. века, обухвата „Беле ноћи“ Лукина Висконтија, „Лепотицу дана“ (1967) Луиса Буњуела, „Ајкулу“ (1975) Стивена Спилберга, „Телесну страст“ (1981) Лоренса Каздана, „Дивље у срцу“ (1990) Дејвида Линча, „Изгубљене у преводу“ (2003) Софије Кополе и друге филмове различитих жанрова, све до „Оверене копије“ (2010) Абаса Кијаростамија.

Кинотека ће обележити 95 година од рођења и 30 година од смрти једног од наших највећих редитеља Александра Саше Петровића. Избор из његовог опуса почиње 20. августа филмом „Мајстор и Маргарита“ (1972), који је снимљен према истоименом делу Михаила Булгакова у италијанско-југословенској копродукцији, а добио је три Златне арене на фестивалу у Пули - за најбољи филм, режију и мушку улогу (Бата Живојиновић). Следе чувени „Скупљачи перја“ (1967), који су освојили Велику награду жирија на фестивалу у Кану и били номиновани за Оскара за најбољи страни филм, а у Пули добили три Златне и једну Сребрну арену (за филм, режију и глуму - Бата Живојиновић и Беким Фехмију). До 24. августа биће приказани и Петровићеви филмови који су претходили овим успесима - „Три“ (1965), „Дани“ (1963) и „Двоје“ (1961).

Од 25. до 31. августа на програму је циклус филмова Лорин Бекол, поводом сто година од рођења и десет година од смрти чувене америчке глумице, која је 2010. добила почасног Оскара у знак признања за централно место које је имала у „златно доба“ филмске уметности. Циклус почиње драмом „Записано на ветру“ (1956) Дагласа Сирка, у којој јој је партнер био славни Рок Хадсон. На програму су и британски филм „Убиство у Оријент експресу“ (1974) Сиднија Лумета, „Два лица љубави“ (1996) у режији Барбре Страјсенд, европска копродукција „Догвил“ (2003) Ларса фон Трира...